mandag 28. februar 2011

Spå i kaffekoppen


Hell, lykke, overtro og tragedier

Husmødrene samlet seg rundt respatexbordet med stålbein. Mormor satt i enden av bordet med sin kaffekopp full av kaffegrut. Hjemme hos oss var dette normalt Det var tidlig på 60 tallet og de kokte kaffen. Det ga mer stoff å spå i en dagens trakterkaffe. Mormor kom med klare meldinger om fremtidig lykke og elendighet, hell og tragedier innen kjærlighetslivet, melding i posten om større pengepremier og andre hverdagslige hendelser man kunne forvente oppstod. Hun påstod gruten viste henne fotografisk hva som skulle skje i framtiden. Det var da jeg som tolvåring spurte hvor gammel jeg ville bli. Etter en rask titt i gruten kom svaret – du blir 87 år gammel. Jeg har nylig passert 60 år og skulle, om mormor var sannspådd, ha 27 gode år igjen å leve. Jeg kan minnes hun ble oppfattet som både spennende og treffsikker. Men da hun begynte å forutsi dødsfall sluttet hun visstnok. Min tante Milfrid, har arvet mormors anlegg for å spå i kaffegrut.. Hun koker fremdeles kaffen. – Det er slik kaffen smaker best, sier hun og i tillegg får jeg kaffegruten å spå i når behovet er der.

Mennesket har alltid hatt lyst til å vite hva morgendagen bringer. Dermed er det ikke så rart at historien er full av folk som har dristet seg til å spå om fremtiden.

Å spå i kaffegrut er et internasjonalt fenomen. Jeg leste om den tyrkiske studenten Burcu Denizier i en artikkel av Erli Berg Daneshad i bladet Universitas.  Burcu drev med kaffespåing på Karl Johan. Hver dag klokken åtte var hun på vei til sentrum og inntok sin faste plass ovenfor Stortinget. Hun drakk kaffen og la et tefat over. Det var viktig at kaffegruten fikk tid til å avkjøle seg. I neste øyeblikk vendte hun koppen opp ned på bordet. Deretter lot hun bunnfallet renne fra koppen og over på fatet. Nå var alt klart for å studere mønstre som avtegnet seg og la spådommen falle. Femti år etter mormors lesing av mønster i kaffegruten sitter altså en student fra Tyrkia på Karl Johan og gjentar samme øvelsen. Mormor gjorde det gratis, Burcu forlanger en hundrings for opplevelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar