søndag 13. februar 2011

Besøk hos Kjeldsberg kaffe/kvalitetssjef Gunn

Jeg bad Gunn om, i korte trekk, å få følge kaffen fra Guatemala fram til brenneriet i Trondheim. – Da må jeg først få opplyse at vi stort sett tar kaffen vår fra Brasil, Colombia, Sentral Amerika og Tanzania, sier hun, men kort fortalt er prosessen slik:
Det er en eksportør som kjøper inn og lagrer kaffen. Denne eksportøren vet hva vi vil ha av kaffetyper og kvalitet. Med jevne mellomrom sender eksportøren oss prøver. Disse blir ristet på laboratoriet og prøvesmakt av meg, for så eventuelt å bli akseptert.





Eksportøren sender så bestilt vare til brenneriet. Den ankommer Trondheim i container. Når den ankommer brenneriet tar jeg en ny test av kaffen for å sikre meg at den er av samme kvalitet og type som den først jeg prøvesmakte. Om den blir godkjent blir den tømt og fylt i siloer.

Fra disse siloene går kaffebønnene til en blender der kaffen blandes til riktig kaffeblanding. Den går så inn i en risteprosess, en trommel, der bønnene slynges rundt i varm luft. Hvor lenge de skal ristet avhenger av hvor mørk kaffe man skal ha. Alt styres av temperatur og tid.




Ferdig brent går nå de hele bønnene til kverning. I dag kommer det filtermalt kaffe ut fra kvernen. Denne filtermalte kaffen går så videre til en pakkelinje, og ut kommer pakken med kaffe slik vi kjenner den fra butikken.








Kaffen klar til å nytes





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar