onsdag 16. februar 2011

Karsk og laksefiske

LITT KJAPT OM KAFFE

Hvor mye koffein tåler jeg?
Hvem ryker først, helsa eller kollegaenes tålmodighet?
  
Verdens nest største handelsvare
Det var og er mye jeg ikke vet om kaffe. At den etter olje er verdens største handelsvare kom som en overraskelse på meg. Det er også slik at de fleste kaffeproduserende land er såkalte u- land der økonomi og industri er underutviklet, arbeidsledigheten høy og lønningene lave. Mange land har produksjon av kaffe som hovednæring. I Uganda for eksempel utgjør kaffens andel at landets totale eksportinntekter 92 % (1995)

Kaffen møter vi i alle livets situasjoner om det er privat eller i offentlige sammenkomster.

Kjær drikk har mange navn
Min første smak av kaffe fikk jeg av kokt kaffe over bål. Det var under befalsutdannelsen en kald vinterkveld på Rørosvidda. Før den tid smakte kaffe vondt. Der oppe, i over tjuefem kuldegrader, smakte den fortreffelig. Siden har den fulgt meg i alle år. Kaffe smaker spesielt godt kokt over bål ute i naturen. Det skyldes nok omgivelsene og det forhold at kokekaffe har kaffeoljer filterkaffen mangler. Disse oljene skal visstnok gi den spesielle smaken kokekaffe har.

På den tiden ble jeg også kjent med begrepet ”jordmorkaffe.”  Kruttsterke saker som ble brukt som drikke morgenen etter en fuktig tur på byen. I ettertid har jeg fått vite at kaffe dehydrerer og slik faktisk øker problemet med bakrus. Man lærer så lenge man lever.




Kun et illustrasjonsfoto


 En tid etter konfirmasjonsalderen, ved elvebredden på jakt etter laks, ble jeg innvidd i fenomenet kaffekarsk. En opplevelse jeg aldri glemmer. – Sett deg, sa den skjeggete førtiåringen fra Trondheim – nå skal du for første gang drikke en ordentlig mannfolkdrikk. Han løftet en flaske vodka fra lomma, fylte spriten i en halvtom kaffekopp til det rant over og putter i to sukkerbiter. Det smakte pyton. Senere har jeg kommet over en mer avansert oppskrift.

2 dl. Kaffe
Ikke krydret sprit
1 kronestykke

Legg kronestykket i kaffekoppen. Legg på sukkerbiten og hell på kaffe til mynten ikke er sees lenger. Fyll så på brennevin til mynten er synlig igjen.

Først lure fisken – deretter god kaffe med nogo attåt.

Neste innlegg vil handle om kaffe og religion.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar