lørdag 19. mars 2011

Penny University - kaffemekka

Penny University
Etter en god natts søvn hopper jeg på Central line i undergrunnen og går av ved Liverpool Street. Jeg går derfra inn i Londons østkant langt bort fra turistflommen i Oxford street. Jeg er på utkikk etter kaffebaren Penny University med adresse five redchurch street, Shoreditch.

Jeg gir opp og praiet en taxi for 6 pund. Selv sjåføren har problem med adressen, men jeg blir satt av i riktig gate. I et anonymt lokale, ikke stort mer enn 30 kvadratmeter stort, kun innredet med en lang disk med barstoler, sitter folk på barkrakkene og drakk kaffe. Det er kø for å få plass og gjestene syntes å komme fra flere land.  Bak disken flyr to menn og serverer kaffe. Ikke noe annet er til salgs. Bare kaffe. Ikke en eneste kaffemaskin som er vanlig på kaffebarene, og de har kun 3 kaffevalg.

Jeg bestiller Yirgacheffe, kaffe fra Etiopia. Baristaen varmer opp en bolle med vann. Dette skjer med en liten gassflamme. Da vannet når en viss temperatur blir vannet ført opp til en glasskanne hvor kaffen ligger på et filter. Vannet blander seg med kaffen som da, gjennom filteret, blir ført tilbake til glassbollen og så servert. Kaffen smaker perfekt, litt lett krydret og ikke alt for fyldig.

Du er til stede for kaffen,  og du føler den personlige servicen tett inn til kroppen. Jåleri? Ja, enkelte vil vel kanskje hevde det, men jeg liker opplevelsen. Det er noe nytt og skiller seg ut fra et vanlig kafébesøk. Hvorfor ikke sitte ved en bar og få blandet en god kaffedrikk og slik bytte ut vodka og lime med en La Linda fra Colombia?

-Denne baren er et eksperiment fra vår side, sier Anette Moldvær fra Trondheim. Hun og samboeren James Hoffmann har leid lokalet for tre måneder for å prøve ut konseptet. Fram til nå ser det ut til å fungere perfekt, fortsetter hun – men det er for tidlig å si hvordan det vil ende opp. Det var en avtale med Anette som førte meg hit. Jeg hadde lovet å stille med klare spørsmål for å spare tid da tid er penger for samboerparet som i tillegg til kaffebaren også driver et brenneri som forsyner flere av kaffebarene i London.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar