tirsdag 8. mars 2011

KAFFEN ER HELLIG!

Maks to kopper kaffe om dagen på svensk gammelhjem

Beboerne på Vennatunet aldersboliger i min kommune klager over mangel på kaffeservering. På det svenske gamlehjemmet Hagalid i Timra har man tatt skrittet fullt ut og strammet inn retningslinjene for kaffekosen. I de nye reglene slås det fast at hver beboer maks skal få to kopper kaffe om dagen, uten påfyll. Antall brødskiver til frokost skal begrenses til to, og de eldre får maks en kvart liter melk.
Rene fattighuset, sier Marianne Olsson, som har sin mamma Ellis på gammelhjemmet. – Jeg synes man skal få gjøre som man vil, sier Ellis på 98 år, - jeg elsker kaffe.

Aftonbladet grep straks inn og sørget for å tilføre gammelhjemmet en ubegrenset mengde kaffe og boller da de kom på besøk. Mottoer er: Reduser gjerne mengden på melk, men rør ikke kaffen, den er hellig!

Når vi likevel er i Sverige: Svenske LO har i sin Sifo- undersøkelse spurt 1.000 personer hvilke forhold på arbeidsplassen som betyr mest for effektiviteten. De ansatte svarte slik:
  • Helsefremmende tiltak som for eksempel massasje og trening
  • Rene lokaler
  • Et pent og stilig arbeidsmiljø
  • Pc- og kontorutstyr som fungerer som det skal
  • God støtte fra resepsjonen
  • Gratis frukt
  • God kaffe (uthevet av forfatter)
Jeg blir stadig mer forundret over hvor sterk kaffen står hos folk og hva den betyr for oss privat og på arbeid.


3 kommentarer:

  1. Minner meg om denne kaffekoppen som onkel Skrue hadde med seg. Den rommet sikkert minst 4 liter ;)

    SvarSlett
  2. Eldre mennesker drikker mye kaffe vet du..

    SvarSlett
  3. Det kommer da noe godt ut av religionen også. Priser meg lykkelig voer at Paven den gagn sa ja til drikken og at norske prester velsignet kaffen til bruk blant almenheten

    SvarSlett