torsdag 3. mars 2011

Kirkekaffe

Det slo gnister under kirkekaffen!
- Jeg er blitt avhengig av kirkekaffe, sier Øyvind Brastein og smiler. Han er sykehusprest ved St. Olavs Hospital i Trondheim. – Jeg var i en menighet i nøyaktig 20 år hvor det etter hver eneste gudstjeneste ble servert kirkekaffe, fortsetter han. - Seremonien med kaffe ble nærmest en del av selve gudstjenesten. – Hva er det med denne kirkekaffen? skyter jeg inn. – Den har mange funksjoner, svarer han med en kopp kaffe i høyre hånd, - den fungerer som et kjærkomment sosialt fellesskap. Etter å ha sittet stille en hel time på en gudstjeneste, uten å ha lov til å si et eneste ord, er det godt å komme sammen å snakke. – Hva prater man om under en kirkekaffe? – Det skiller seg ikke stort fra andre sammenkomster over en kopp kaffe. Selve gudstjenesten kan være gjenstand for diskusjon, mens andre igjen snakker om det som ligger en på hjertet der og da. Når folk kommer sammen i fri dressur, slik man gjør på kirkekaffen, er det en del sosiale prosesser som trer i kraft på godt og vondt. Jeg har opplevd at fellesskapet rundt kirkekaffen også lett kan virke ekskluderende på nye kirkegjengere, man blir lett for opptatt av de faste kirkegjengerne og slik overse vi de som ikke er der så ofte. Terskelen for å gå inn døra kan da bli for stor. Vi jobbet en god del med dette i vår menighet og følte at vi i stor grad lyktes i å senke terskelen.

Brastein er kjent som en liberal prest, lett tilgjengelig med en uformell omgang med folk flest. I tillegg til det å være prest har han utdannelse og stor interesse for astronomi. I flere artikler har han knyttet sitt religiøse utgangspunkt opp mot det å være menneske. – Vi er ikke bare jordboere, sier han plutselig – hele kosmos er vårt hjem fordi vi er underlagt de samme fysiske lover som gjelder for hele universet… Hvorfor drar du astronomi inn i din gudstro?
- Astronomien setter Gud og mennesket inn i det rette perspektiv. Jeg snakker her om astronomi i betydning astrofysikk, den vitenskapelige utforskningen av universet, og ikke om astrologi med horoskoper og spådomskunst. Astronomien og dens beskrivelse av dimensjonene og sammenhengene i universet forteller meg at Gud, himmelens og jordens skaper, er stor, og at vi mennesker er små. Vi har lett for å gå i den fella at vi tenker for små tanker om Gud enten vi tror på Gud eller ikke. Astronomien hjelper oss til å tenke store tanker om Gud. Gud er ikke bare himmelens og jordens skaper. Han er hele universets skaper.

-Noen har et bilde av prester som noe annet enn et vanlig menneske, sier jeg. - Har du følt det presset? - Er det vanskelig å være ærlig?  - Jeg har alltid sett på meg selv som et vanlig menneske, også etter at jeg ble ordinert til prest for 27 år siden. Derfor har jeg på en måte kommet presset om at en prest skal være noe annet og mer enn et vanlig menneske i forkjøpet. I den grad det har vært noe press fra omgivelsene har jeg på en måte kvalt det i starten. Den enkle og klare sannhet om at vi alle er mennesker er en erkjennelse som har blitt mer og mer viktig for meg ettersom årene har gått. Han tar en liten pause før han fortsetter. - Vi er alle mennesker, sier han - og noe av det fineste ved å være menneske er jo å være forelsket.   - Jeg har hørt rykter om at det slo gnister under en kirkekaffe? antyder jeg. Han begynner å le, skjenker i en ny kopp kaffe, og må innrømme at så har skjedd. – Kirkekaffen er vel ikke det man forbinder med sjekkested, sier han - men det hender så mangt på Hovedøen en midtsommernatt og på kirkekaffen etter kirketid. Du sikter sikkert til at jeg traff min kone der. Jo, det er riktig. Det slo faktisk gnister over en kopp kaffe og det førte senere til en ild som ble tent. Skal vi skifte tema? Neste søndag er det gudstjeneste i den fine sykehuskirka vår. Da er det etter seremonien dekket bord med hvite duker og det blir servert god kirkekaffe med hjemmelagde kaker. Du er velkommen.


1 kommentar:

  1. Neste gang jeg havner på sykehuset i Trondheim (som også ville vært første gang siden jeg bor i Stavanger-området) må vi ta en kopp kaffe! Rimelig ufattelig og stort at Gud bryr seg om bittelille meg ;)

    I menigheten her lager jeg av og til lunsj - sosialt samvær er så viktig for at relasjonene menneskene imellom kan styrkes. På lik måte som en god kirkekaffe ville gjort. Åpenbaringer 3:20 er et fint vers ;)

    Det trenges bønner til å lage kaffe sant?

    SvarSlett